Zastanawiasz się co zrobić, aby rzucić palenie? Jak nabrać motywacji? Jak zaplanować proces rozstawania się z nałogiem? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik, który poprowadzi Cię przez te wymagające wyzwanie.

Czy jesteś gotowa/y?
Wiele osób podejmując trudy rzucania nałogu po prostu nie jest na to gotowa. Wszak, „gotowość” nie oznacza zwykłej „chęci” do rozstania się z nałogiem. Musisz przygotować się zarówno mentalnie, jak i fizycznie na rzucenie palenia. Co to oznacza?

Przede wszystkim, chodzi o to, by po prostu zaszczepić taką myśl w głowie i spojrzeć na nią z innej perspektywy. Pozwól sobie na kilka dni z papierosem zanim podejmiesz wyzwanie rzucania palenia. Pamiętaj jednak o tym, aby już teraz – rezygnować i odkładać zapalenie w czasie.

Jak będzie wyglądało rzucanie palenia?
Jak doskonale wiesz, rzucanie palenia nie polega po prostu na odstawieniu papierosów. Nałóg jest na tyle silny, że trzeba to jakoś zastąpić i panować nad silną ochotą zapalenia. Mało tego, Twój organizm może różnie reagować na nieotrzymanie codziennej dawki nikotyny. Dlatego też, w pierwszej fazie rzucania palenia warto zastanowić się nad alternatywami. Poniżej pokrótce przedstawiamy kilka z nich.

  • Gumy nikotynowe
    To całkiem ciekawe, aczkolwiek niekoniecznie skuteczne rozwiązanie. Cieszy się słabymi opiniami i przez wielu jest po prostu nieskuteczne.
  • Tabletki na rzucanie palenia
    Tu opinie są już nieco lepsze, ale… nadal nie można określić tej metody uniwersalną.
  • Plastry nikotynowe
    Niezwykle wygodne rozwiązanie, ale pozostawiające sporo do życzenia jeśli chodzi o skuteczność.

Jak widzisz, każde z wyżej wymienionych rozwiązań pozostawia wiele do życzenia jeśli chodzi o efektywność. Wszędzie pojawia się jakieś „ale”.

Dlaczego zatem przedstawiamy te metody? Otóż, możesz je wykorzystać, ale tylko jako asystę dla walki z nałogiem. Finalnie to Ty, a nie gumy, tabletki czy plastry rzucają palenie.

Plan rzucania palenia – dlaczego warto go mieć?
Zastanawiasz się – „co mam planować?”. To dobre pytanie! A my odpowiadamy… „wszystko”. Plan działania, powinien dotyczyć bowiem wszystkiego, co Cię otacza. Pomoże Ci to niejako zapomnieć o silnym nałogu nikotynowym.

Chodzi przede wszystkim o to, aby Twój dzień w pierwszych dniach rzucania palenia był zaplanowany w taki sposób, abyś się nie nudził/a. Unikniesz dzięki temu sytuacji w których sięgasz po papierosa, bo nie masz nic innego do roboty.

Co więcej, plan rzucania palenia w początkowej fazie powinien dopuszczać zapalenie określonej ilości papierosów. Odcięcie palenia papierosów z dnia na dzień może bowiem spotkać się z dziwnymi reakcjami fizjologicznymi organizmu. Jak zatem rzucać palenie by było to skuteczne? Przedstawiamy założenia dotyczące rzucania palenia przez osobę, która codziennie wypala 20 papierosów.

  • Dzień I: 95% normy (19 papierosów)
  • Dzień II: 90% normy (18 papierosów)
  • Dzień III: 85% normy (17 papierosów)
  • Dzień IV: 100% normy (20 papierosów)
  • Dzień V: 80% normy (16 papierosów)
  • Dzień VI: 75% normy (15 papierosów)
  • Dzień VII: 70% normy (14 papierosów)
  • Dzień VIII: 80% normy (16 papierosów)
  • Dzień IX: 60% normy (12 papierosów)
  • Dzień X: 55% normy (11 papierosów)
  • Dzień XI: 70% normy (14 papierosów)
  • Dzień XII: 50% normy (10 papierosów)
  • Dzień XIII: 40% normy (8 papierosów)
  • Dzień XIV: 30% normy (6 papierosów)
  • Dzień XV: 50% normy (10 papierosów)
  • Dzień XVI: 15% normy (3 papierosy)
  • Dzień XVII: 15% normy (3 papierosy)
  • Dzień XVIII: 15% normy (3 papierosy)
  • Dzień XIX: 5% normy (1 papieros)
  • Dzień XX: 0% normy (0 papierosów)

Zauważ, że spadek dostarczanej nikotyny nie jest stały, co pomoże Twojemu organizmowi lepiej reagować na brak papierosów. Uwierz, to naprawdę nie jest trudne.